Welke waarde wil je aan je kleuters echt doorgeven? Waarom is deze waarde belangrijk in relaties tussen mensen? Wat gebeurt er als deze waarde afwezig is?
De waarde waar ik heel veel belang aan hecht is gelijkheid. Of je nu arm bent of rijk, blond of bruin, blank of zwart, dik of dun, … iedere mens, ieder kind is gelijk in mijn ogen. Het klinkt zo cliché, hé, maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer je iedereen op gelijke voet zet, je veel meer kunt bereiken. Iedereen heeft vaardigheden en talenten in zich die met de jaren ontwikkeld worden, dus moet je ook iedereen daar de kans toe geven om zich te kunnen ontwikkelen.
In de kleuterklas speelt de leeftijd een grote rol. In enkele maanden tijd kan een kleuter enorm veel vooruitgang boeken. Ik vind het dan ook belangrijk dat je elk kind de ruimte geeft om die vooruitgang te kunnen boeken. Je doet niet enkel verder met de ‘beste’ van de klas, bedoel ik dan. Soms hoor je dat wel eens; ‘de juf doet alleen verder met de beste van de klas’. In vele gevallen is dit natuurlijk onjuist. Het gaat er vooral om dat de juf de persoonlijke ontwikkeling van het kind stimuleert. Meestal zijn het de ‘zwakkere’ kinderen die dit zeggen, omdat ze zichzelf vergelijken met een ‘sterker’ kind die al verder zit in zijn persoonlijke ontwikkeling. Wanneer we echter de kinderen gaan vergelijken met elkaar, spreek ik niet meer over gelijkheid. Met gelijk bedoel ik niet dat alle kinderen gelijk moeten ontwikkelen, maar wel dat je elk kind afzonderlijk gelijke kansen moet geven om als individu te kunnen ontwikkelen.
Dat ieder kind gelijk moet behandeld worden, wil ik meegeven aan mijn kleuters. De kleuters moeten eerst en vooral leren wat ‘anders zijn’ is en van daaruit begrijpen dat wie je ook bent, of wat je al kan, ieder kind gelijk is. Ze moeten leren dat ‘anders zijn’ daarom niet betekent dat ze geen vrienden kunnen worden met elkaar, integendeel. Door de verscheidenheid aan huidskleur bv. zijn heel veel kleuterklassen niet uitsluitend gevuld met blanke kleuters. Beide huidskleuren zullen zien dat ze anders zijn, maar het is de leerkracht die hen moet leren daarmee om te gaan. In eerste plaats is er natuurlijk het gezin die op dezelfde golflengte moet zitten met de school, want wat kinderen thuis leren, zullen ze op school nadoen. In de tweede plaats is er de leerkracht of de school die moet ingrijpen wanneer ongepast gedrag zich voordoet.
Ik vind dit een heel belangrijk gegeven naar de toekomst toe. Deze waarde zal er voor zorgen dat de persoonlijke relaties tussen mensen vlotter verloopt. Eerst en vooral omdat je jezelf gelijk stelt met de ander. Dat betekent dat jij niet beter, of rijker, of mooier bent dan de ander, evenals jezelf niet minder inschatten dan die ander. Je bent beide uniek, en daarom gelijk, gelijk voor God, gelijk voor de wet, … Doordat je jezelf gelijk stelt met de ander, zal je relatie veel opener worden. Je waardeert elkaar als individuen waardoor de communicatie duidelijker zal verlopen en er minder conflicten of misverstanden zullen ontstaan.
Het grote probleem in onze maatschappij is dat niet iedereen deze waarde even hoog in het vaandel draagt. Omdat sommige mensen zich beter voelen dan anderen, gaan ze de ‘mindere’ het gevoel geven dat hij niets waard is. Ze gaan soms letterlijk gaan neerkijken op de ander. Net daarom wantrouwen mensen elkaar, en ontstaat er een negatieve spiraal waar je moeilijk uit komt. De oorsprong van dit idee komt voornamelijk uit de overtuiging dat schoonheid en status een belangrijke rol spelen in onze samenleving. ’Dikke mensen zijn lui en vies, daar wil ik liever niets mee te maken hebben’, ‘een kassierster in een supermarkt is dom’, ‘wat een lelijke mens is dat, hij kan toch wel wat beter zijn best doen om er mooier uit te zien’, ‘hij doet mààr die job’, ‘kijk naar die man met zijn gescheurde trui, hij ziet er ongewassen uit, daar wil ik niet mee praten’. Ken je die uitspraken? Misschien betrap je jezelf erop dat je ook wel eens zo denkt? Of misschien net het tegenovergestelde, dat slanke en mooie mensen meer verdienen, slimmer en vriendelijker zijn en leuker om mee om te gaan? Onderstaande link illustreert deze gedachte.
Gelijkheid lijkt mij een mooie idealistische waarde om mee te geven aan de kleuters. Maar als kleuterjuf zal dit in de praktijk moeilijker zijn. Ik denk dat je meer zal moeten streven naar gelijkwaardigheid. Elke kleuter heeft zijn eigen identiteit, dat je moet respecteren. Streven naar gelijkwaardigheid, iedereen behandelen met dezelfde waarden zal een betere uitdrukking zijn. Iedereen behandelen met dezelfde waarden: eerlijk, respect, ….
BeantwoordenVerwijderenDoordat iedere kleuter een eigen identiteit heeft, kan je niet iedereen gelijk behandelen. Iemand met een beperking (vb ADHD, visuele beperking….) zal je anders moeten behandelen dan iemand zonder beperking. Maar je kan wel het kind met de beperking met dezelfde waarden behandelen (respect, eerlijkheid, vertrouwen…) als het andere kind.
Dag Frieda,
VerwijderenIk begrijp wat je bedoelt met ‘streven naar gelijkwaardigheid’. Iedereen behandelen met gelijke waarden vind ik ook een mooie waarde. Je kunt inderdaad niet verwachten dat iemand met een handicap op dezelfde manier zal ontwikkelen, dan iemand zonder beperkingen. Maar je kunt ze uiteraard wel beide evenveel respect tonen. Wat ik eigenlijk bedoel met mijn waarde ‘gelijkheid’ is dat je los van alles, beperking of geen beperking, je de mensen gelijke kansen moet geven om zich op persoonlijk vlak ten volle te kunnen ontwikkelen. Het gaat er om dat je geen vooroordelen op iemand gaat kleven, waardoor het eigen gedrag verandert naar die ‘mindere’ persoon. Het is niet omdat iemand dik is dat we onmiddellijk de link moeten leggen met luiheid, werkloosheid, enzovoort. Maar dat we dat uiterlijk of financiële achtergrond of beperking kunnen loslaten, aan de kant schuiven, om kennis te maken met de persoon vanbinnen. Dus moeten we inderdaad de waarde respect voor ieder individu als hoogste waarde beschouwen.
Ze liggen inderdaad dicht bij elkaar, gelijkheid en gelijkwaardigheid.
Hallo,
VerwijderenIk vind je nuancering van gelijkheid naar gelijkwaardigheid wel interessant.Je bedoelt waarschijnlijk:ieder individu als uniek zien.Elkeen heeft zijn eigen karakter,vaardigheden,beperkingen,sociale achtergrond,problemen.
In praktijk weliswaar moeilijk toe te passen,lijkt mij,maar je kan toch ergens maar pogen om dit waar te maken.
groeten
Dag Oscar,
VerwijderenDat is inderdaad wat ik bedoel; iedere mens als een uniek wezen zien, met een eigen persoonlijkheid en eigen kwaliteiten en capaciteiten. Maar je hebt misschien gelijk dat het moeilijk in praktijk te brengen is. Het lijkt misschien wel een sprookje, maar ik vind het toch een goeie ingesteldheid.
Ik wil het nogmaals verduidelijken; het gaat niet over de kinderen vergelijken en elk kind op precies dezelfde manier behandelen, precies dezelfde middelen aanreiken, want dat kan gewoon niet (zie ook de reactie van Frieda; kinderen met beperkingen). Neen, het gaat eerder over elk kind individueel onderzoeken, welke mogelijkheden heb je, welke middelen zullen helpen dat kind te doen ontwikkelen, welke mate van emotionele betrokkenheid is nodig, dit bij elk kind afzonderlijk. Met gelijk bedoel ik dan voornamelijk dat je niet het ene kind een voorkeursbehandeling zult geven omdat hij/zij je lieveling is. Maak ik mezelf zo iets duidelijker?
Groetjes
Lies
He, Lies
BeantwoordenVerwijderenIk vindt dat je GELIJK hebt met je mening over GELIJKHEID.
Maar denk je niet dat het eigenlijk hetzelfde is als respect? Het feit dat een kind voor een oudere, maar ook een oudere voor een kind respect moet hebben.? En natuurlijk ook een kind voor zijn vriend/in?
respect is eigenlijk het beseffen dat een ander net zoveel waard is als jijzelf = gelijkheid, volgens mij.
Wat denk je?
Sara
Hallo,
VerwijderenRespect is inderdaad een mooie waarde.
Kunnen aanvaarden dat iemand anders ook iets kan,dat hij ook iets betekent.
Er zal eerder afgunstig gereageerd worden,omdat men zich gera
aktvoelt in zijn EIGENwaarde.
Het heeft zoals je zegt veel mee van glijkheid:man<>vrouw,oudere<>jongere,blank<>gekleurd,valide<>minder-valide,...
Groeten
Je hebt een interessante waarde gekozen die blijkbaar heel wat stof tot debatteren oplevert! Voor mij persoonlijk is gelijkheid iedereen op gelijke voet laten starten, dus zonder vooroordelen. Aan iedereen dezelfde startkansen geven, ongeacht uiterlijk, geloof, sociale status,enz.
BeantwoordenVerwijderenHey Lies,
BeantwoordenVerwijderenIk vind dat je een mooie waarde hebt gekozen. Dit is een waarde die vanaf jonge leeftijd moet meegegeven worden aan kinderen. Ze moeten leren omgaan met diversiteit en leren beseffen dat we uiteindelijk allemaal evenveel waard zijn en evenveel kansen moeten krijgen, welk uiterlijk kenmerk, welke overtuiging, welke sociale klasse ook... Elk individu is een uniek mens en moet gelijke kansen kunnen krijgen.
Groetjes,
Jessy
Hallo Lies,
BeantwoordenVerwijderenOok ik vind het belangrijk om aan kleuters te kunnen overbrengen dat iedreen gelijk is. Zelf schreef ik hier ook het één en ander over op mijn blog. In onze huidige samenleving durft men al eens te vergeten dat iedereen gelijk is. Ik zou talloze voorbeelden kunnen geven, maar ik verwijs je daarvoor graag naar mijn blog. Toch wil ik je dit nog meegeven: Misschien moeten we ons eerst eens in de situatie van een ander verplaatsen voor we een oordeel vellen. Er zouden heel wat mensen zijn die raar zouden opkijken. Volgens mij zouden heel wat vooroordelen verdwijnen...
Groetjes,
Fien